Thursday, June 16, 2011

Altruistic Love!

Boleh x kita mencintai tanpa syarat?. Xtually susah nau nak buat... Sayang orang tapi x minta orang sayang kita blik... ermmm memang payah. Tapi aku dah lama belajar... tu la kunci kebahgiaan sebenar... kalo baca medium english selalunya dia sebut Altruistic tapi sebenornya kalo kaji blik konsep di sama jek macam ikhlas... Aku beriman pada qadak n qadar, so aku percaya hanya Allah sahaja yang layak bagi ganjaran, bukan manusia. Kalo hari ni kita buat bek ngaan orang sebab nak orang tu buat baik blik kat kita mungkin kita kecewa... sebab kalo dia buat baik blik pun blum tentu kita puas hati... Then bila kita buat baik tanpa syarat ni  kadang2 kita lebih bahagia daripada apa yg kita jangka..

Harini start dengan cuba bagi org lain gembira tanpa syarat nak suh org lain bagi kita gembira blik. Percayalah x esok lusa ada plak la orang buat bek kat kita tanpa minta apa2!.  Erm aku teringat plak kesah masa kat UMS dulu...
Ada la sekali nak cuti raya ni... aku n fwen,  ieda nak blik kg. Dah tempah la keta sapu (dah nama dia sapu nak panggil aper g kan) nak suh antor g epot.... Then rerupenyer mamat sapu tu (A bukan nama sebenar) leh plak luper ada apointment ngan kitorg, slamber badak jek dia p amek job len... ish3!!!!!.  Time dah suntuk sgt nak g epot n tinggal sejam jek sebelum kami kena tinggal dek flite. A yg mangkuk td pon dgn slambernya kata kat kami 

"xper weh kawan aku leh antar, t bayar kat dia la"

Kitorg yg xsempat nk marah sebb nebes xbley blik kg ni pon terus setuju. Kami nek keta kawan A la kiranya ari tu. Mamat baru ni plak sepanjang jln punyer la bek... Siap tlg agkut beg lagi (berat woo dengan khazanah alam). Then dia cerita lah yg dia bkn student tp freelance photographer kat UMS... blalala.... Kami pon ok jek la dah ingatkan dia nak buat income lbey antor budak g epot... Xsyak aper2 g la masa ni.

Tup2 masa dah kat epot,  cik ieda kawan aku ni pon kuarkan la duit nak bg kat dia ... Janji ngan A 40 hengget so kami bayar kat mamat ni pon 40 la. Tiba2 dia cakap 

"Saya ikhlas tolong hantar ni... bukan sebab nak duit. saya takut adik terlepas flite." 

Erkkkkkk.....?! Terus tergamam kami dorg... speechless kejap dowh. Mati2 ingatkan dia buat keta sapu gak walaupun keta canggih. N bertambah terkejut g dia siap bagitau yang A tu bukan kawan dia. A jumpa dia kat kafe minta tlg antor kami ke epot. Erk lagi...??????????????????!!!!!!!!!! 


Dah la dia tolong angkat beg2 kami yg berat tu sampai atas troli epot. Xamek duit pong... nama dia pon dia xcakap, nama kami pon dia xtanya. Mulia sungguh kan?

Anyway, aku xtau siapa dia... tapi aku yakin dia ikhlas menyayangi semua org lam dunia ni seadanya tanpa minta balasan. Aku doakan perjalanan idup dia sentiasa mudah sebagaimana dia memudahkan perjalanan kami hari tu INSYALLAH. Buat A : Konghajor ko kan?!!!








No comments:

Post a Comment